- Redactie PINdeal
Rustige Sinterklaasdag aan de pinkassa
Aan de winkelkassa’s was Sinterklaasdag dit coronajaar niet drukker dan een gewone zaterdag in september. Het aantal pinbetalingen in de detailhandel lag minder dan 5% hoger.

Sinterklaas bezocht vooral veel boekenwinkels (+40%) en markten (+40%). Voor mode en kleding bestelde de Sint waarschijnlijk vooral online (-30% in fysieke mode- en kledingwinkels). Ook op de vrijdag vóór Sinterklaasdag was het aan de pinkassa niet drukker dan op een normale vrijdag.
Al met al was het op alle voorbije koopjesdagen voor Black Friday, Cyber Monday en Sinterklaas naar schatting 10% drukker dan op overeenkomstige gewone weekdagen. In vergelijking met dezelfde dagen in 2019 lag het aantal pinbetalingen echter 5% lager.
Veel hogere uitgaven in webwinkels zijn schrale troost
Sinterklaas zocht veel vaker zijn toevlucht in webwinkels. Tijdens de voorbije koopjesdagen deed hij naar schatting 35% meer iDEAL-betalingen dan op gewone weekdagen, voor een bedrag dat zo’n 65% hoger lag. In vergelijking met vorig jaar kocht de Sint ongeveer 50% vaker in webwinkels, voor een bedrag dat 30% hoger lag.
De totale uitgaven van Sinterklaas met pinpas en iDEAL tijdens alle koopjesdagen waren naar schatting weliswaar 10% hoger dan vorig jaar maar dat is in de winkelstraten een schrale troost. Het aantal contante betalingen in Nederlandse winkels is sinds vorig jaar met ongeveer éénderde afgenomen en Sinterklaas koopt online zo’n 30% van zijn cadeautjes in buitenlandse webwinkels.
Bron: Nederlandse Betaalvereniging, 6 december 2020