• Erik van den Heuvel

Is de vrees van ondernemers voor hogere transactiekosten terecht?


Vorige week deelde Detailhandel Nederland een persbericht waarin zij haar zorgen uitte over de mogelijke stijging van transactiekosten voor ondernemers. De stijging zou verband houden met de komst van een nieuwe Europese richtlijn die ook impact heeft op ons vertrouwde, efficiënte Nederlandse betalingsverkeer.

Die richtlijn wordt 'Payment Service Directive 2' genoemd, afgekort PSD2. Deze EU-richtlijn, die al in 2015 is aangenomen, moest nog zijn weg vinden naar nationale regelgeving. Begin 2018 zullen bepaalde onderdelen van de richtlijn ook in Nederland van kracht worden.

Detailhandel Nederland verwacht dat de nieuwe richtlijn de deuren in Nederland openzet voor nieuwe toetreders van betaaldiensten, waaronder de Googles, Apples, Samsungs en Facebooks van deze wereld.

Zij voorziet dat de betaaldiensten van deze techgiganten mogelijk hogere transactiekosten met zich mee brengen voor ondernemers en consumenten. De betaaldiensten van deze spelers worden namelijk niet gezien als nieuwe betaalmiddelen, maar als 'een dure creditcard in een nieuw jasje'.

Bekende voorbeelden zijn ApplePay van Apple. Met ApplePay betaalt de shopper in feite nog steeds met een eerder (gedigitaliseerde versie) van zijn of haar creditcard.

Creditcard betalingen zouden zo'n 20 keer duurder zijn dan de 'Nederlandse' efficiënte PIN betaling. De ondernemer draagt namelijk in de regel een commissiepercentage af voor iedere creditcard betaling (tussen de 0,75% - 3.50%). Bij PIN betalingen wordt in de regel een vast en laag bedrag gerekend (tussen de 5 en 10 eurocent per transactie).

Naast een toename in de kosten van creditcard transacties voor ondernemers, ziet Detailhandel Nederland een ander probleem ontstaan. Dat probleem hangt samen met de mogelijk stijgende transactiekosten. De nieuwe richtlijn gaat het ondernemers namelijk verbieden om transactiekosten voor kaartbetalingen door te belasten aan consumenten.

Detailhandel Nederland verwacht dat de toename in kosten voor de ondernemer voor rekening van de consument komt. Met een negatieve impact op de koopkracht als gevolg. De consument die gebruik maakt van een efficiënt betaalmiddel (lees PIN) wordt daarmee de dupe van de shopper die afrekent met een creditcard (al dan niet verstopt in een nieuw jasje).

Waarom dit artikel?

In komende blogs willen we een aantal zaken aan de orde laten komen om jou als ondernemer meer inzicht te geven over PSD2. Wat betekent het voor jou als winkelier of horeca-ondernemer of simpelweg als acceptant van elektronische transacties? Wat gaat er op jou afkomen en hoe kun je hier een voordeel uithalen of de nadelen ervan beperken?

Stay tuned en meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Alvast over Payment Service Directive 2 in het kort

PSD2 staat voor 'Payment Service Directive 2'. Het is de nieuwe richtlijn voor Europees betalingsverkeer.

Simpel gesteld heeft deze richtlijn als doel om de innovatie in het Europese betalingsverkeer te bevorderen, de transactiekosten voor consumenten en ondernemers te reduceren en de veiligheid van het betalingsverkeer te vergroten.

Over PSD2 en PIN en creditcard betalingen:

De nieuwe richtlijn grijpt onder meer hard in op de kaartbetalingen van MasterCard en VISA. Ook de betaalmerken Maestro en V PAY - respectievelijk van de kaartmaatschappijen MasterCard en VISA - vallen onder de richtlijn. De betaalmerken Maestro en VPAY zijn in feite ons PIN product. Als een klant nu met PIN afrekent, dan betaalt deze in werkelijkheid met een Maestro kaart of V PAY kaart.

(Betalingen van American Express, Discover (Diners Club), JCB en UnionPay zijn 'out of scope' van PSD2).

De PSD2 richtlijn grijpt op 2 manieren in:

  • De richtlijn legt de maximale vergoeding die financiële instellingen elkaar rekenen voor de verwerking van een MasterCard of VISA debit- of creditcard betaling aan banden: de kaartuitgevende bank mag maximaal 0,30% vragen aan de kaartaccepterende bank voor een creditcard betaling met een consumenten creditcard. Voor een consumenten debit (lees PIN) betaling mag de kaartuitgevende bank maximaal 0,20% vragen van het transactiebedrag. (de kaartuitgevende bank geeft de creditcard of debit(PIN)pas uit; de kaartaccepterende bank handelt de transactie af namens ondernemers).

  • De richtlijn staat niet langer toe dat de ondernemers transactiekosten van een kaartbetaling doorbelasten aan de betalende klant. Als ondernemer mag je vanaf 2018 dus geen opslag meer (zichtbaar) doorberekenen aan een klant die betaalt met een debit- of creditcard. Lees hier meer over het verbod op een toeslag bij pin en creditcard betalingen.

Vragen of opmerkingen? Stuur een email naar klantenservice@pindeal.nu en wij nemen contact met jou op.

PINdeal is een officiële business partner van:

Navigatie

Contact informatie

PINdeal

Middenburcht 136

3452 MT Vleuten

030 755 5335

BTW nummer: NL851882225B01

KvK nummer: 52742393 (sinds 2012)

PINdeal snelle links

© 2017 - 2020 PINdeal

PINdeal is een geregistreerde handelsnaam van Fletio Payments Consulting B.V.

KVK nummer 52742393 | Alle rechten voorbehouden.

  • Facebook - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle