• Redactie PINdeal

Mastercard introduceert de digitale betaalpas

Betaaltechnologiebedrijf Mastercard introduceert een nieuwe betaalmethode in de Nederlandse markt: de digitale betaalpas. Met de digitale betaalpas kunnen consumenten hun Maestro betaalpas eenmalig opslaan bij de winkelier, waardoor online aankopen in slechts één click veilig voltooid kunnen worden.



Omdat winkeliers het betaalproces voor hun klanten sterk kunnen vereenvoudigen, kan dit resulteren in meer conversie en omzetkansen.


De nieuwe betaalmethode wordt momenteel in samenwerking met Rabobank en Adyen als pilot ingezet bij Picnic. Ook ING en Ahold Delhaize hebben een pilot aangekondigd. De digitale betaalpas wordt gefaseerd verder uitgerold in 2021.


Deze nieuwe functionaliteit van betaalpassen past in een bredere trend om online betere en snellere betaalervaringen aan te bieden. Volgens een report van betaalverwerker Adyen breekt 29% van de consumenten de online aankoop af als het afrekenproces teveel stappen omvat. Bijna driekwart (72%) geeft aan een soepele online winkelervaring net zo belangrijk te vinden als het product zelf.


Nederlandse consumenten kunnen al langere tijd online via bijvoorbeeld iDEAL of QR-code betalen, waar er via een bank-app, random reader of biometrische authenticatiemethode tot wel 7 tot 10 clicks nodig zijn om een betaling te voltooien.

Met de digitale betaalpas is het gros van die clicks verleden tijd.


Doordat consumenten hun Maestro betaalpas op kunnen slaan bij de winkelier en er geen bank of bankrekeningnummer geselecteerd hoeft te worden, kan een aankoop in één click afgerekend worden. De consument betaalt bovendien direct vanuit zijn eigen bankrekening.


Naast meer gemak, biedt de digitale betaalpas ook extra veiligheid. Een belangrijk onderdeel van de beveiliging is tokenization, waarbij het kaartnummer van de betaalpas wordt vervangen door een unieke security-token die wordt opgeslagen in een versleutelde database. Hierdoor kan de klant zowel online als in-store via de bank-app (herhaal)aankopen doen bij winkels die deze betaalmethode aanbieden. Doordat geen gevoelige data zoals kaartnummers worden gedeeld, is er veel minder kans op fraude.


De digitale betaalpas biedt winkeliers een gegarandeerde betaling, waarbij ze niet het risico lopen dat klanten zonder passende reden hun betaling intrekken. Dit in tegenstelling tot een incasso waar storneringen mogelijk zijn. Consumenten kunnen wel een zogenaamde chargeback aanvragen, waarmee ze een transactie kunnen betwisten om het bedrag terug te vorderen als hier een goede reden voor is. Bijvoorbeeld als het product of dienst niet geleverd is.


Daarnaast heeft de betaalmethode als voordeel dat het voor een groot deel van de Nederlandse consumenten direct beschikbaar is vanwege de miljoenen Maestro-betaalpassen die in Nederland in omloop zijn.


“Met de digitale betaalpas kunnen Nederlandse consumenten voor het eerst snel, gemakkelijk en veilig online aankopen doen met hun vertrouwde Maestro betaalpas”, aldus Jan-Willem van der Schoot, Country Manager van Mastercard Nederland.


“Nu de pilots bij de eerste partners gestart zijn, kijken we uit naar een gefaseerde uitrol in 2021. We verwachten dat de adoptie van de digitale betaalpas in een stroomversnelling kan raken, omdat deze betaalmethode meer omzetkansen voor winkeliers en meer betaalgemak voor consumenten biedt”.


Bekijk hier een video over de digitale betaalpas


Bron: MasterCard, Persbericht, 16 december 2020